Monday, October 22, 2007

Ulasan mengenai ketiga-tiga artikel yang berkaitan denga isu pendatang asing

Masalah lambakan pendatang asing telah lama terjadi negara kita. Malah kita sudah lali dengan pendatang asing, yang sentiasa memenuhi bandar-bandar terutamanya Kuala Lumpur. Malaysia dianggap rumah kedua dan lubuk emasa bagi mereka. Pendatang asing tersebut bukan setakat dari Indonesia, malah ada yang datang dari Vietnam, India, Bangladesh, Kemboja dan banyak lagi..

Sekarang, isu tersebut semakin hangat diperkatakan. Ini adalah kerana, pendatang asing telah menutup peluang pekerjaan untuk rakyat Malaysia, terutamnya kaum wanita. Sektor perindustrian, perladangan dan buruh kasar telah dimonopoli oleh rakyat asing. Lepasan-lepasan SPM yang ingin bekerja sebagai pekerja kilang mendapati peluang pekerjaan semakin terhad. Ini menyebabkan kadar pengangguran rakyat Malaysia semakin meningkat.

Lambakan pendatang asing juga telah meningkatkan kadar jenayah di negara kita. Lihat sahaja, penghuni-penghuni penjara, kebanyakannya pendatang asing. Kebanyakkan pendatang asing terlibat dalam kes jenayah seperti rompakan, ragut dan sebagainya. Ini menyebabkan kita berasa tidak selamat untuk tinggal di negara sendiri.

Mengapakah lambakan pendatang asing berlaku?

Mengikut teori Mcgee, Malaysia dianggap lubuk emas, yang membolehkan mereka mencari rezeki. Ini kerana, peluang pekerjaan di negara asal mereka sangat terhad, contohnya di Indonesia.

Selain itu, keadaan negara mereka yang tidak aman. Jadi, mereka berpindah ke Malaysia kerana mendapati negara ini selamat untuk didiami berbanding dengan negara mereka yang penuh dengan peperangan dan kekecohan.Malaysia juga bebas dari bencana alam.

Pekerja-pekerja asing juga tidak memilih dalam pekerjaan berbanding dengan rakyat Malaysia. Mereka sanggup melakukan apa sahaja, dari buruh kasar hingga orang gaji, asalkan mereka dibayar gaji walaupun sedikit.

Seterusnya, syarat kemasukan imigrasi longgar. Ini menyebabkan negara kita senang untuk dimasuki oleh pendatang asing dari pelbagai negara.

Kesimpulannya, lambakan pendatang asing haruslah ditangani dengan segera. Ini adalah kerana, lambakan pendatang asing akan memberi impak buruk kepada negara kita. Masalah ini juga akan menjejaskan ekonomi dan imej negara kita. Pihak kerajaan seharusnya memperketatkan syarat kemasukan warga asing ke negara kita.

No comments: